injan

markkinointi & viestintä

Hakukonenäkyvyys – SEO vs SEA

Hakukonenäkyvyys Googlessa on monelle yritykselle digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Mutta kannattaako hakukoneiden kärkipaikkoja tavoitella hakusanamainonnan vai hakukoneoptimoinnin avulla?

Vaikka molemmat ovat toimivia keinoja saada hakukonenäkyvyyttä, menetelmien sisällölliset erot ovat todella suuret. Tämä artikkeli auttaa sinua ymmärtämään erot hakusanamainonnan (SEA = Search Engine Advertising) ja hakukoneoptimoinnin (SEO – Search Engine Optimization) välillä. 

Hakusanamainonta (SEA)

Tehdessäsi Google-hakuja, ensimmäiset tulokset ovat usein mainoksia. Mainokset tunnistat hakutuloksen yllä olevasta tekstistä Sponsoroitu. Hakusanamainontaa tehdään Google Ads -tilin kautta. Hakusanamainoksia näytetään hakutulosten ylä- ja alaosassa ja mainostaja maksaa Googlelle yleensä klikkauksista. Mitä enemmän mainostaja on valmis maksamaan klikkauksesta, sitä korkeammalla mainos näkyy. 

Jos ostat hakusanamainontaa palveluna, maksat yleensä mainoksen luomisesta ja hallinnoimisesta palveluntarjoajalle, sekä haluamasi budjetin mukaan mainosrahaa Googlelle.

SEA - plussat ja miinukset

Plussat
Miinukset

Hakukoneoptimointi (SEO)

Googlen hakutuloksissa mahdollisten mainosten jälkeen näet luonnolliset hakutulokset. Niiden näyttämisestä ei ole maksettu Googlelle, vaan Googlen algoritmit pyrkivät näyttämään käyttäjälle kaikkein hyödyllisimmät ja luotettavimmat sivustot ensin. Algoritmit arvioivat mm. sivuston sisältöä, nopeutta ja turvallisuutta.

Oman sivuston sijoitukseen voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla. Hakukoneoptimointi on prosessi, jossa kehitetään suunnitelmallisesti sivustoa ja sen sisältöjä. Työ sisältää esimerkiksi teknisten ongelmien korjaamista, avainsanatutkimuksen ja sisältöjen tuottamista tai optimointia valituille hakusanoille. 

SEO - plussat ja miinukset

Plussat
Miinukset
Valitse menetelmä tavoitteen mukaan - tai hyödynnä molemmat

Hakusanamainonta tarjoaa siis välitöntä näkyvyyttä ja auttaa saavuttamaan kohderyhmän nopeasti, kun taas luonnollisen hakukonenäkyvyyden kehittäminen hakukoneoptimoinnin avulla rakentaa luottamusta ja brändin uskottavuutta pitkällä aikavälillä. Onneksi mikään ei estä sinua hyödyntämästä näitä molempia.

Onko hakukoneoptimointi valintasi?

Hakukoneoptimointi

Inka Aitto-oja
Yrittäjä | Injan
Verkkosivusuunnittelija & SEO asiantuntija 

inka@injan.fi