Hakukonenäkyvyys Googlessa on monelle yritykselle digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Mutta kannattaako hakukoneiden kärkipaikkoja tavoitella hakusanamainonnan vai hakukoneoptimoinnin avulla?
Vaikka molemmat ovat toimivia keinoja saada hakukonenäkyvyyttä, menetelmien sisällölliset erot ovat todella suuret. Tämä artikkeli auttaa sinua ymmärtämään erot hakusanamainonnan (SEA = Search Engine Advertising) ja hakukoneoptimoinnin (SEO – Search Engine Optimization) välillä.
Hakusanamainonta (SEA)
Tehdessäsi Google-hakuja, ensimmäiset tulokset ovat usein mainoksia. Mainokset tunnistat hakutuloksen yllä olevasta tekstistä Sponsoroitu. Hakusanamainontaa tehdään Google Ads -tilin kautta. Hakusanamainoksia näytetään hakutulosten ylä- ja alaosassa ja mainostaja maksaa Googlelle yleensä klikkauksista. Mitä enemmän mainostaja on valmis maksamaan klikkauksesta, sitä korkeammalla mainos näkyy.
Jos ostat hakusanamainontaa palveluna, maksat yleensä mainoksen luomisesta ja hallinnoimisesta palveluntarjoajalle, sekä haluamasi budjetin mukaan mainosrahaa Googlelle.
SEA - plussat ja miinukset
- Nopea aloitus, mainokset alkavat näkyä heti kampanjan aloituksen jälkeen
- Mainospaikat ovat luonnollisten hakutulosten yläpuolella
- Voit kohdentaa mainokset haluamallesi kohderyhmälle Googlen kohdennustyökalujen avulla
- Mahdollisuus seurata mainonnan tehokkuutta reaaliaikaisesti
- Näkyvyyttä myös pienellä budjetilla
- Maksat jokaisesta klikkauksesta, vaikka klikkaaja poistuisi sivulta välittömästi
- Kilpailluilla hakusanoilla klikkaushinnat voivat olla korkeat
- Näkyvyys on lyhytaikaista ja päättyy heti, kun maksut loppuu
- Hakusanamainokset eivät herätä luottamusta samalla tavalla kuin luonnolliset hakutulokset
Hakukoneoptimointi (SEO)
Googlen hakutuloksissa mahdollisten mainosten jälkeen näet luonnolliset hakutulokset. Niiden näyttämisestä ei ole maksettu Googlelle, vaan Googlen algoritmit pyrkivät näyttämään käyttäjälle kaikkein hyödyllisimmät ja luotettavimmat sivustot ensin. Algoritmit arvioivat mm. sivuston sisältöä, nopeutta ja turvallisuutta.
Oman sivuston sijoitukseen voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla. Hakukoneoptimointi on prosessi, jossa kehitetään suunnitelmallisesti sivustoa ja sen sisältöjä. Työ sisältää esimerkiksi teknisten ongelmien korjaamista, avainsanatutkimuksen ja sisältöjen tuottamista tai optimointia valituille hakusanoille.
SEO - plussat ja miinukset
- Optimoidut ja korkealle sijoittuneet sivut voi tuoda liikennettä sivuillesi hyvin pitkään – eikä sinun tarvitse maksaa klikkauksista
- Sivuston ja sisältöjen kehittäminen palvelee myös nykyisiä asiakkaitasi sekä muista kanavista saatuja kävijöitä
- Luonnollisissa hakutuloksissa näkyminen lisää luottamusta yritykseen ja brändiin
- Jos alallasi ei vielä hyödynnetä optimointia, se voi tarjota merkittävän kilpailuedun
- Optimointi parantaa näkyvyyttä kaikissa hakukoneissa, ei pelkästään Googlessa
- Hakukoneoptimoinnin avulla näkyvyyden saavuttaminen voi viedä aikaa
- Kilpailuilla hakusanoilla kärkipaikkojen saavuttaminen on haastavaa
- Googlen algoritmit voivat muuttua
- Optimointi on yleensä arvokkaampaa kuin mainonta
Hakusanamainonta tarjoaa siis välitöntä näkyvyyttä ja auttaa saavuttamaan kohderyhmän nopeasti, kun taas luonnollisen hakukonenäkyvyyden kehittäminen hakukoneoptimoinnin avulla rakentaa luottamusta ja brändin uskottavuutta pitkällä aikavälillä. Onneksi mikään ei estä sinua hyödyntämästä näitä molempia.
Onko hakukoneoptimointi valintasi?
Tutustu tarjoamiini hakukoneoptimoinnin palveluihin tai ota yhteyttä!
Inka Aitto-oja
Yrittäjä | Injan
Verkkosivusuunnittelija & SEO asiantuntija